#OnThisDay | 15.11
Vi börjar med att hylla en 92-åring, tar sedan Autobahn till USA för att mot slutet fundera över den eviga frågan om Niklas Strömstedt borde fått kredd för ledmotivet till Beverly Hills 90210?
1932
Brittiska sångerskan, skådespelerskan och låtskrivaren Petula Clark föddes denna dag. Under 60-talet hade hon över 15 hits på UK Singles Chart, men framförallt minns vi Downtown, som ”bara” blev tvåa i UK, men toppade USA-listan i två veckor i januari 1965 – den första brittiska sångare som lyckats med den bedriften. Hon är än idag en populär artist och så sent som 2018 släppte hon sitt senaste album. Grattis på 92-årsdagen!
1945
Anni-Frid Lyngstad, såklart mest känd som Frida, föds i norra Norge. Hennes pappa var tysk soldat som hade deltagit i ockupationen av landet, vilket gjorde att Anni-Frid och hennes mamma 1947 flyttade till Sverige undan förföljelsen. Hon började sjunga tidigt och redan som 13-åring sjöng hon i olika dansband. 1967 vann hon talangtävlingen New Faces i Stockholm och fick uppträda i Hylands Hörna. Två år senare deltog hon i Melodifestivalen och samma år träffade hon Benny Andersson. De förlovade sig och hon blev så småningom sångare i Festfolket, det som senare skulle ombildas till ABBA. Och på den vägen är det… Under ABBAs paus (som det ju visade sig bli) så släppte hon tre soloplattor och med den här låten låg hon på den allra första Trackslistan i september 1984. Grattis på 79-årsdagen!
1954
Denna dag hälsades både Tony Thompson, medlem i Chic och ”supergruppen” The Power Station (död 12/11 2003) och Alexander O’Neal välkomna till världen. Den senare påstås 1984 ha varit klar som sångare i The Time som Prince höll på att sätta ihop, men på grund av någon sorts meningsskiljaktighet så ersattes O’Neal av Morris Day och fick istället välja andra vägar i Minneapolis mot sin framgång. Och det gick ju bra, med andra albumet Hearsay 1987 fick han stora singelhits i både USA och Europa och allra mest minns vi kanske denna? Grattis på 71-årsdagen!
1956
Elvis Presleys filmdebut Love Me Tender har premiär i USA. Här är klippet med titellåten från själva filmen. Såååå gulligt :)
1975
Kraftwerk går lite överraskande in på den amerikanska singellistan med Autobahn (nådde som bäst #25) efter att den först hade plockats upp av en radiostation i Chicago och att en indielabel i New Jersey tog hem albumet på import i stor omfattning. Därmed öppnades helt nya dörrar för dessa tyska pionjärer, inte minst eftersom uppmärksamheten hemma i Tyskland från början var minimal. Och på den vägen är det…
1980
Blondie med Debbie Harry fick sin femte Englandsetta, den tredje bara under det innevarande året, i och med att deras cover på John Holts The Tide Is High intog toppositionen.
1986
Beastie Boys släpper debutalbumet Licensed To Ill, vilket skulle bli det första rap-albumet att toppa den amerikanska albumlistan. På Tracks samma dag hittar vi Falco med Coming Home (Jeanny Part 2) på förstaplatsen och bland utmanarna den här pärlan med Grace Jones
1990
Frank Farian erkänner på en presskonferens, efter påtryckningar och ryktesspridning, att Rob och Fab inte hade sjungit alls på någon av Milli Vanillis skivor. Ja, som ni vet, det där var ju en riktig soppa. Tyvärr också en ganska så onödig sådan visar det sig i efterhand. Det verkar ju nämligen som att åtminstone Fab Morvan var fullt kapabel till att leverera.
2013
På den eminenta bloggen Beatbox.se (bekant?) publiceras ett trevligt inlägg om och med Lili & Sussie. Läs hela inlägget här. Där klargör jag att jag är ett ”true fan” och därför inte håller deras allra största hits som deras bästa låtar, samt att jag också lyfter fram deras koppling till en känd TV-serie…
”…visste du att det är Niklas Strömstedt som ligger bakom temat till Beverly Hills 90210? Visst, jag hör att det inte är EXAKT samma, men jag vill så gärna tro att TV-seriens kompositör John E. Davis hade hört introt till Lili & Sussies Strömstedt-skrivna Jag väntar på en chans (från 1985) när han satte sig ner för att skriva introt till sitt ledmotiv (från 1990)
2016
Beatbox.se uppfyller önskningar. Simon Ådahls fantastiskt trevliga album You’re The One från 1988 verkade inte finnas tillgängligt digitalt, så via det här inlägget gjorde jag något så fint som att hörsamma människors innersta längtan. Enligt vad jag kan se så finns albumet fortfarande inte på någon streamingsajt eller liknande, så då bör detta fortfarande vara en någorlunda legitim gärning, helt utan annan vinning än människors tacksamhet ;-)