Några låtar till minne av Zemya Hamilton
Ni får ju tycka vad ni vill, men jag tycker i alla fall att det är skönt att ha julen bakom sig och att det är ett helt år till nästa gång. För min del så hoppas jag verkligen ha mer tid framöver än vad jag har haft i höst för att hålla bloggen levande, och kanske t o m att utveckla konceptet ytterligare – idéerna är många…
Tyvärr så inleds det här ”nya” post-jul-året med ett tråkigt besked för oss följare och fans av ”halv-kända” popartister. Visst, Style-Gigi’s halvsyster Zemya Hamilton var nog mer än halvkänd under det tidiga 90-talet, men föll nog sedan i glömska hos de flesta ”vanliga” popkonsumenter. Det var länge sedan vi hörde något ifrån henne och sedan ca 10 år tillbaka har hon enligt uppgift medvetet dragit sig undan efter att ha diagnostiserats med MS, vilket inte varit allmänt känt. Natten till julafton avled Zemya och efter att hennes mamma skrivit om det på Facebook så började sociala medier att fyllas av kondoleanser under juldagskvällen.
Zemya är nog för de flesta mest känd för ledmotivet från TV-serien 1939, den Orup-skrivna Min arm omkring din hals, men också för hennes insats som sångerska i projektet Clubland, vilket bl a innebar en förstaplats på den amerikanska danslistan 1991 med Hold On (Tigher To Love). Min vana trogen dock så tänker jag lyfta fram några andra låtar, i det här fallet från tiden däremellan – och faktiskt, fyra låtar som inte fanns på YouTube tidigare.
Ganska snart efter framgången med den jazziga Min arm… fick Zemya äran att framföra ännu ett ledmotiv, den här gången till Staffan Hildebrands Time, en film som jag inte vet ett dyft om, men låten med samma namn är en klassisk Norell-Oson-Bard-ballad, framförd tillsammans med Tommy Nilsson, och målsättningen lär ju säkert ha varit att upprepa konceptframgången från Tommys duett med Tone Norum året innan. Lika framgångsrik blev den inte, men väl en ganska stor hit på Trackslistan:
Zemya Hamilton & Tommy Nilsson – Time
(Norell-Oson-Bard)
1989, Sonet Grammofon
Producerad av Tim Norell, Ola Håkansson och Anders Hansson
Klassikern Min arm… var ju som sagt skriven av Orup, och arrangerad av Anders Glenmark. Det samarbetet var tänkt att fortsätta med ett helt Glenmark-producerat album, men tack vare att Zemya blev gravid så blev det bara en singel. Men vilken singel! :) Going Through The Motions gillade jag skarpt från början och är en låt som ”låg i kön” för att ändå lyftas fram här, men nu fick jag som sagt tyvärr anledning att göra det. Bifogar även B-sidans Air Supply-cover Lonely Is The Night. Håll till godo!
Zemya Hamilton – Going Through The Motions
(Pamela Phillis Oland-Steve Lironi)
1990, WEA/Polar
Producerad av Anders Glenmark
Zemya Hamilton – Lonely Is The Night
(Albert Hammond-Diane Warren)
1990, WEA/Polar
Producerad av Anders Glenmark
Och till sist då, en dansgolvsdänga signerad Soundsource och med Zemya och M-Rock från Stonefunkers på sång och rap. Jag vet inte så mycket om projektet ifråga, inte mer än att det bl a står Clubland som producent. Så jag misstänker att det här kanske var lite av ett sidoprojekt för Clubland-gänget för att testa ett lite annat sound. Och jag får nog erkänna att jag föredrog den här lite ”tuffare” ansatsen före Clublands mer ”garage-housiga” dito…
Soundsource feat M-Rock & Zemya – Take Me Up
(Emrik ’M-Rock’ Larsson, Morgan King, Nick Hook)
1991, WEA/Btech
Producerad av Soundsource och Clubland
Zemya blev utnytjad av branschen och det är många som är skyldiga henne en stor ursäkt
Hon var betydligt mer känd än hennes halvsyster Gigi som aldrig lyckades solo
Zemya hade en otrolig röst och när hon dog så var det många stora artister som sörjde
Jag hade bjudit in henne på ett samarbete i min förra studio;
Camelot studios för ca 10 år sedan, trots varningar fr. känt folk jag känner i branschen som jobbat med henne tidigare.
Några år tidigare hade vi suttit och lyssnat på grejer hon gjort bl.a. till Ture Rangströms dikter och jag kände att man borde göra något med hennes fantastiska röst och uttryck.
Hon kom med några jävligt bra sång-idéer men tyvärr blev det rätt mycket drickande och strulande så resultatet blev inte det man hade önskat dvs halvfärdigt och man fick olust att fortsätta helt enkelt…
Otroligt tråkigt! Jag gillade faktiskt Clubland väldigt mycket och hennes övriga hits också. ”Cry” var en otroligt undebar låt! Hon hade en helt otrolig röst, så detta var en väldigt tråkig nyhet. :(
Jag tror att en del av problemet med Zemya var att hon var väldigt svår att samarbeta med. Det ryktades att hon var en diva redan från början av karriären, och jag fick det bekräftat av Tommy Ekman (som bla producerade några låtar med Clubland) som berättade för mig för några år sedan att det var omöjligt att jobba ihop med henne och att hon dessutom tyvärr hade problem med alkohol. Han sa att det kanske skulle gå att göra en låt eller så ihop med henne, men att det inte skulle kunna gå att dra igång hennes karriär igen. Vilket är jäkligt synd, som sagt, eftersom den fantastiska rösten alltid fanns där.
Jo, jag tror mig ha hört nåt liknande någon gång – om än inte från förstahandskällor ;) Jäkligt synd, både på ett professionellt och mänskligt plan helt enkelt…
Med tanke på hennes röstresurser och hur musikvärlden såg ut under de åren hon var aktiv är det lite konstigt att hon inte spelade in mer musik. Bredden fanns ju där.