Euroish Eighties Ultimate Chart #151-155

 

EuroishEighties_151-155Om du tycker att de fyrtio platserna i ’botten’ av listan har befolkats av mer eller mindre obekanta företeelser, så vill jag nog påstå att den här kvintetten är ganska så mycket tvärtom. Eller? Svårt att avgöra för någon som inte har en helt normal utgångspunkt ;-)

 

155. Brian Ice – Night girl

- 155 - Brian Ice - Night GirlItalien (1987, Memory/Beat Box BB 7129)
M/T: F.Rizzolo, G.Isgro, R.Fontolan, R.Lajolo
Prod: S.Cundari, A.Zanni, R.Lajolo

Och först ut i det här då förhållandevis välkända gänget är Fabrizio Rizzolo, som vi alltså känner under det coola ;-) alter egot Brian Ice. Han har redan varit med en gång sok låtskrivare, då han var en av upphovsmännen bakom Ciao med Alan Ross som #178 – och vi kommer att råka på honom fler gånger, lita på det!

Han är en av de artister under italo-eran som framstår som faktiskt en ’riktig’ artist i betydelsen att han var med och skrev sina låtar, han verkar ha sjungit själv – och figurerar dessutom på skivomslagen! Han är dessutom fortfarande aktiv i högsta grad, och så sent som för några månader sedan stod han på scen i Stockholm under Sthlm Italo Disco Festival och körde sina klassiker.

 

154. Blue System – Little Jeannie

- 154 - Blue System - Little Jeannie (Love me on the rocks)Tyskland (1989, Hansa/Ariola)
M/T: Dieter Bohlen
Prod: D. Bohlen, L. Rodriguez

Ja, den här mannen är inte direkt obekant. Däremot är det ju inte helt vederlagt hur stor del han egentligen kan lastas för när det gäller det klassiska s k Modern Talking-soundet. Att han mimade sig igenom falsetterna i refrängerna vet vi ju vid det här laget, men här i soloprojektet Blue System så lär det ju ändå vara hans egen röst vi hör! I verserna alltså, där det kanske inte direkt är fråga om ’sång’ ;-)

Men, oavsett vilket – namnet Dieter Bohlen är ju som sagt för alltid förknippat med ett sound, en genre och en era som de flesta på något sätt känner till och har en uppfattning om. För egen del så har min fablesse för hans produktioner och projekt mattats med tiden. Visst; Modern Talking och Blue System etc tar rejält med plats i mina skivhyllor, men det beror ju inte minst på att det finns så mycket!

När det gäller Blue System för övrigt, som ju alltså var det projekt som Bohlen körde under en tioårsperiod mellan 1987 och 1997, så fanns där egentligen ganska få riktigt bra grejer, utan präglades starkt av hans ’löpande-band-syn’ på musik. Men, några pärlor finns det – och de två (plus en tredje på #214) som placerar sig på min lista är alla hämtade från 1989 års album Twilight. Som sagt, strax utanför listan fanns Love me on the rocks, vars singelomslag du ser här – helt enkelt p g a att på plats 154 kommer B-sidan! Ett praktexempel på en låt som tillfredsställer min refrängfetischism till 100% :)

 

153. Jeanne Mas – Toute premiere fois

- 153 - Jeanne Mas - Toute Premiere FoisFrankrike (1984, Columbia)
M/T: R.Zanelli, R.Musumarra, J.Mas
Prod: J.M Aouizerat

Tillbaka till Frankrike än en gång, men den här gången är förhållningssättet till artisten ett helt annat. När jag i de tidigare fallen med franska artister på listan mer eller mindre hade upptäckt dem i samband med researchen inför listan, så handlar det här om en artist som jag har desto bättre koll på! Jeanne Mas är en uttrycksfull stjärna (se klippet bara…) som man ju bara vill ha mer av – och det kommer ni få!

Här är hennes debut från 1984 och samtidigt också hennes största hit. Innan genombrottet vid 26 års ålder hade hon redan etablerat sig som skådespelerska och programledare, men i och med framgångarna med Toute premiere fois så blev det sedan sång för hela slanten under resten av 80-talet. Efter att sedan ha tagit sig igenom 90-talet som så många andra, d v s med vikande publikt intresse och skrala framgångar, så kom hon tillbaka till de stora scenerna i början av 00-talet och 2005 tog hon sig t o m över till USA men då under pseudonymen LaBlonde.

 

152. Koto – Visitors (#99)

- 152 - Koto - VisitorsItalien (1985, Memory/Beat Box BB 7033)
M/T: A.Maiola, S.Cundari
Prod: S.Cundari, A.Zanni

Eventuella minnesgoda och engagerade läsare minns att jag tidigare nämnde att den genre som bl a kallades ’space-synth’ inte hör till mina favoriter bland subgenres under euro-eran. Band som Laserdance, Cyber People och Koto hade förvisso smittande melodislingor och snygga produktioner, men utan refränger så vinner man inte mig fullt ut – och om andra kan tycka att mycket av ’min’ musik låter likadan hela tiden, så är det precis så jag känner inför de banden.

Så, det var min ’ursäkt’ för att vi redan här på plats 152 hittar den bäst placerade låten i genren, men som jag sagt tidigare – på den här nivån i listan är ALLT bra – och det här är en riktig klassiker! Jag minns att jag hörde den första gången i en megamix (troligen Memory Records svar på Max Mix, kallad Mas Mix Que Nunca) och hur den här slingan fastnade direkt! Koto-konceptet skapades av Anfrando Maiola som tillsammans med tidigare nämnde Stefano Cundari skapade klassiker på löpande band – Dragon’s Legend, Chinese Revenge, Jabdah och så den här. Dock förlorade han rätten till sitt eget koncept i samband med att Memory Records’ katalog såldes till ZYX Records 1989, vilket innebar att det under 90-talet släpptes både nytt och gammalt Koto-material som istället var producerat av Michiel ”Laserdance” van der Kuy – är du med? ;-)

 

151. Gary Low – I want you (#98)

- 151 - Gary Low - I Want YouItalien (1983, CAT Records)
M/T: G.Low, M.Di Carlo, P.Micioni, R.Masala
Prod: P&P.Micioni

Här en representant för den riktigt klassiska italon, som den lät före Beat Box och innan italienarna kom på att man kunde tjäna stora pengar på att prångla ut sin disco till oss i övriga Europa. Vi har klassiska hits som Dolce vita, I love Chopin och så har vi Luis Romano Peris Belmonte som under namnet Gary Low  fick en hit med debuten  You are danger 1983, vilken följdes upp av I want you senare samma år. La colegiala som kom 1984 blev en liten hit även i Sverige, men bäst av de tre tycker jag den här är.

Låtskrivarteamet Massimiliano Di Carlo & Robert Masala är för mig inte ett av de mer namnkunniga, men läser man t ex på Discogs så lyfts de fram som väldigt framgångsrika under vad som kallas för ’The Golden Era of Italo Disco’. Det intressanta är ju dock att den benämningen alltså oftast syftar på perioden 1983-1984, d v s som sagt före den period som jag (och som väl ändå oftast här i Sverige) kategoriserar som italo disco-eran, d v s typ från Scotch och framåt :) och bl a i och med Beat Box-etikettens arbete med att släppa eurodisco på den svenska marknaden…

 

 

3 thoughts on “Euroish Eighties Ultimate Chart #151-155

  1. Vad jag förstår så jobbade Rodriguez och Bohlen väldigt flitigt ihop i studion åren efter Modern Talkings första split så det är inte alls omöjligt att Bohlen gav Rodriguez tillåtelse. Eller att Baccara skulle ha proddats av Bohlen som var upptagen av Blue System, varpå han gav Rodriguez i uppdrag att plocka fram ett MT-liknande sound till damerna. Men det kan inte heller uteslutas att något annat försegick bakom kulisserna i skivstudion. ;)

  2. Håller fullständigt med dig om Dieter Bohlen. Karln är en kanonbra producent, men han kan ju inte sjunga en ton rent, så det är tydligt att Blue System levde nästan bara på hans roll som kompositör och producent.

    1. Frågan är hur kanonbra producent han var/är? Lyssna t ex på New Baccara som jag hade med i listan tidigare (https://www.youtube.com/watch?v=Z2aivPdLQWQ). Det är ju Bohlens co-producer Luis Rodriguez som ligger bakom den. Har han verkligen fått ”tillåtelse” att använda hela Bohlens ljudbibliotek, eller är det egentligen hans? Jag bara undrar ;-)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *